browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Zaterdag 21 oktober 2017; 7e zeedag

Posted by on 21 oktober 2017

Vanochtend ontbijt in de hut. Was helaas niet helemaal compleet dus nadat we aangekleed waren nog even wat yoghurt en sap opgehaald.

Daarna is Gea naar het bovendek gegaan.

Het weer is vandaag wat minder nml. bewolkt en vanochtend vroeg regende het licht.

Op dek staat een flinke wind, ca. windkracht 6 waarbij het soms moeilijk is om op de been te blijven in combinatie met de schipbewegingen (op-en-neer en heen-en-weer).

Ik ben naar een vervolg op de ‘MSC achter de schermen’ geweest. Gisteren was het de Duitse versie, vandaag de Engelse. De cruisedirector maakt er wel meer van, smeuïg met leuke ondersteunende video’s.

De informatie werd ook meer verpakt waardoor je meer onthoud.

Zo hoorde ik dat het gebruik van stuurboord en port (stuurboord en bakboord) uit vroeger tijden stamt. En omdat links en rechts voor verwarring kunnen zorgen, blijft het gebruik van starboard en portside.

De knot (knoop) wordt nog steeds als snelheidsindicatie gebruikt. Werd vroeger gemeten door een touw met ‘knopen om de 1852 meter’ gedurende 30 seconden buiten boord te houden. Door de snelheid werd het touw in zee getrokken en werden ‘de knopen geteld’. Zo werd dan het aantal knopen in 30 seconden gemeten wat een indicatie geeft van de snelheid. Onze kruissnelheid bedraagt ca. 18 knots, zijnde ca. 35 km/uur.

De nautical mile vindt zijn oorsprong in de aardbol. Deze is verdeeld in 360 graden. En 1 graad is 1852 meter lang.

Rond 11:15 uur passeerden we de evenaar, dachten we!!! Want Neptunes vereerde de Sinfonia met zijn bezoek ter ere van de crossing. Samen met zijn gevolg (opgedirkte gasten en crewleden) maakte hij de ereronde over het schip, overhandigde de symbolische overgang naar het Zuidelijk Halfrond in de vorm van een sleutel. Daarna werd zijn gevolg stuk voor stuk gedoopt. Wel leuk om te zien.

Maar even later werd aangekondigd dat de crossing van de evenaar aan het eind van de dag is. Juiste tijd horen we nog (zou rond 21:00 uur zijn).

Nadat Neptunes klaar was met zijn doopplechtigheid kwam er een mededeling van de kapitein. Wegens noodzakelijk onderhoud aan systemen wordt de vaarsnelheid verlaagd. Gevolg, we leggen morgen pas om 15:00 uur (was 6:00 ur) aan in Victoria. We vertrekken dan weer om 23:00 uur. Blijft wat weinig tijd over voor de Seychelllen.

Maar hierdoor schuiven de aan- en vertrektijden van Mauritius en Réunion ook op. Met name dat laatste is voor Marianne en Irmgard vervelend. Want zij boekten in Nederland een helicopetexcursie en dat is ‘s ochtends vroeg. Per dag worden 2 of 3 vluchten gemaakt. We horen vast nog wel wat er geregeld wordt/is. Want ze gaan vast ‘verhaal’ halen bij de receptie.

In Durban komen we wel op tijd aan.

Bij de informatie van vandaag begreep ik al dat in Durban veel, zo niet alle gasten van boord gaan en dat er dan 2400 gasten, waaronder 300 kinderen aan boord komen en ‘s middags op weg gaan.

Dus we moeten op tijd in Durban aankomen.

We hebben ‘s middags de zonsondergang vanaf ons balkon gezien. Blijft een machtig gezicht. En vrijwel daarna was de maan te zien, waarbij de aanblik anders is dan in ons land. Met foto’s zullen we dat proberen te laten zien. Nu viel op dat de maan van onderen belicht werd waardoor je alleen de onderste rand van de maan zag. De maan stond ook op min-of-meer dezelfde positie als de zon, niet tegenover zeg maar, zoals bij ons zo vaak te zien is.

Uiteindelijk zijn we rond 21:00 uur de evenaar gepasseerd!

‘s Avonds weer een kaartje gelegd. Marianne en Irmgard zijn bij de receptie geweest en ze worden geholpen om op tijd hun excursie te doen. E.e.a. wordt nu via de Sinfonia geregeld.

Het spel ging redelijk gelijk op. Uiteindelijk kwam het aan op het laatste potje en zowaar de winst was deze keer voor ons!

Morgen gaan we een kijkje nemen op de Seychellen en of we dan nog aan kaarten toekomen valt te bezien.

One Response to Zaterdag 21 oktober 2017; 7e zeedag

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *